I don’t sing in the shower.
I perform.

Toen ik op m’n 6e begon met blokfluitles riep ik al dat ik later iets met muziek wilde gaan doen.
Op m’n 7e begon ik met dwarsfluitlessen en de vraag of ik later dan dwarsfluit wilde spelen was een logische vraag. Nee, geen dwarsfluit, maar wat dan wel?
Op m’n 11e kwam ik in een koor terecht en je zou denken dat toen het kwartje viel, maar dat was nog niet zo. Ik vond zingen leuk, maar was ook ontzettend verlegen, durfde geen geluid te maken, het was zelfs zo erg dat ik bij de dirigente thuis mocht komen om zangoefeningen te doen om zo meer geluid te leren maken.
Geloof me het is allemaal goed gekomen.

In 1993 zag ik mijn eerste musical: The Phantom of the Opera. Vanaf de eerste klanken was ik verkocht (nu is het misschien wel de beste Ouverture ever). Vanaf toen riep ik dat ik wilde zingen in musicals.

Op dat moment waren er nog niet zoveel vooropleidingen dus ging ik zelf aan de slag. Ik nam een tussenjaar waarin ik mijn eigen vooropleiding creëerde. Zanglessen op twee plekken, later kwamen daar ook dans-, toneel- en theorielessen bij.

Vastbesloten aangenomen te worden deed ik auditie voor de Frank Sanders’ Akademie voor musical- en muziektheater. Na een zang- en spelauditie volgde een dansauditie en daarna nog een 10 weken durende selectiecursus, en toen de brief op de mat viel waarin stond dat ik was aangenomen was dit het allemaal waard.

Na deze opleiding heb ik me niet alleen op het zingen zelf gestort, maar ben ik ook meer gaan leren over de werking van de stem.
Ik heb me verdiept in EVT (Estill Voice Training), CVT (Complete Vocal Technique) en UVS (Universal Voice System). In 2018 ben ik afgestudeerd aan het Universal Voice Institute als Universal Voice Master Teacher.

Als ik optreed wil ik niet meer nadenken over hoe ik een nummer moet zingen. Omdat ik nu weet hoe mijn stem werkt kan dat ook. Tijdens het instuderen kijk ik hoe ik een nummer technisch moet aanpakken, maar daarna laat ik het los en kijk ik naar wat ik met het nummer wil overbrengen.

Voor mijn leerlingen wil ik dat ook. Muzikale vrijheid.
Dat je je stem op een gezonde manier gebruikt, en dat je weet hoe je een bepaalde sound krijgt zodat je kan zingen wat je wil. Of dat nu het Ave Maria is of iets van Arch Enemy.

En wie weet zie ik jou de volgende keer in The Phantom of the Opera.